Čím starší Janáček byl, tím modernější hudbu psal. Obdivu se jeho skladbám začalo dostávat až po pražské premiéře Její pastorkyně v roce 1916, kdy už mu bylo přes šedesát let. Zatímco léta čekal, odhodil konvence a snažil se dobrat podstaty své jedinečné hudební řeči.
Glagolská mše patří k nejsilnějším duchovním skladbám hudebních dějin vůbec. Dvaasedmdesátiletý autor ji napsal na staroslověnský text v roce 1926 v lázních Luhačovice. Jakmile se dostal do tvůrčího zápalu, komponoval rychle. Celou mši načrtl během neuvěřitelných tří týdnů, i když další dosti podstatné změny učinil ještě po premiéře, která se konala 5. prosince 1927 v Brně. O půl roku později Janáček zemřel.
Janáčkovu často citovanou odpověď na recenzi Ludvíka Kundery, v níž byl označen za pevně věřícího starce –„Žáden stařec, žáden věřící! Mladíčku!“, musíme brát s rezervou. Janáček byl nesporně duchovní člověk. Byl vychováván ve starobrněnském benediktinském klášteře a svoje děti vedl k víře a k modlitbě. Ke katolické církvi však zaujímal evidentní distanc. Snad proto ho tak oslovilo napsat mši zhudebňující církevní staroslovanský text, avšak bez konfesionálního charakteru.
Slovanské tance vznikly díky podnětu, jehož se Janáčkovi v životě příliš nedostalo. Na základě obchodního úspěchu Moravských dvojzpěvů si je u Antonína Dvořáka objednal berlínský nakladatel Fritz Simrock, žádal „něco na způsob Brahmsových Uherských tanců“. Dvořák na tento podnět 24. března 1878 reagoval sdělením Brahmsovi:
„Velevážený Mistře! Byl jsem pověřen, abych panu Simrockovi napsal několik slovanských tanců. Poněvadž jsem ale nevěděl, jak začít, snažil jsem se opatřit si Vaše slavné Uherské tance a dovolím si je vzít jako vzorový příklad ke zpracování příslušných Slovanských tanců.“
První řada měla obrovský úspěch a berlínský nakladatel proto objednal pokračování. Dvořák zpočátku váhal, protože „dělat dvakrát totéž je zatraceně těžké“. Nakonec však inspiraci k druhé řadě nalezl, a jako v prvním případě vznikla současně s verzí pro čtyřruční klavír i jejich orchestrální podoba.
Tance druhé řady z roku 1886 zasahují širší slovanskou oblast, objevuje se mezi nimi moravskoslezský odzemek, ukrajinská dumka, polská polonéza či srbské kolo. V žádném z nich však Dvořák neuplatnil přímou citaci lidové melodie, jedná se o mistrovskou stylizaci rezultující ve zcela svébytné, ryze dvořákovské skladby, které dodnes oblibují posluchači po celém světě.
Preludium
Česká filharmonie zve všechny držitele vstupenek na setkání před koncertem. Preludia vás připraví a navnadí na program – dirigenti, sólisté nebo hudebníci z orchestru, ale i muzikologové a hudební publicisté hovoří o skladatelích a skladbách, o souvislostech a zajímavostech. Součástí jsou hudební či hudebně obrazové ukázky.
Preludia nabízí Česká filharmonie bezplatně jako bonus ke svým abonentním koncertům. Konají se od 18.30 hodin v Sukově síni. Moderují Pavel Ryjáček a Petr Kadlec.