Česká filharmonie Katia a Marielle Labèque

Česká filharmonie ⬩ Katia a Marielle Labèque

Když se řekne klavírní duo, vybaví se dnešním návštěvníkům koncertních síní sestry Labèque. Katia a Marielle se do Prahy se vrátí s Mozartem, kterým zde okouzlily již v roce 2016. Pod taktovkou šéfdirigenta Semjona Byčkova zazní také Schubertova Symfonie č. 2. Úvod programu bude patřit Filharmonickým žesťům.

Program

Giovanni Gabrieli (arr. Rolf Smedvig)
Canzon Duo Decimi Toni 
Canzon Septimi Toni No. 2
Canzon VII
Canzon IX 
Concerto Primo „La Battaglia“

Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert pro dva klavíry a orchestr č. 10 Es dur, K 365

Franz Schubert
Symfonie č. 2 B dur, D 125

Účinkující

Katia a Marielle Labèque klavíry

Filharmonické žestě
Robert Kozánek umělecký vedoucí

Semjon Byčkov dirigent

Česká filharmonie

V našem kulturním prostředí se přinejmenším od 19. století vehementně pěstuje umění sborového zpěvu. Obdobnou společenskou roli i popularitu jako u nás sbory mají v jiných končinách žesťové soubory, například v anglofonním světě nebo v Japonsku, ale i leckde jinde. Zvuku kultivovaně rezonujících mosazných plechů dají posluchačům okusit Filharmonické žestě s uměleckým vedoucím Robertem Kozánkem. Chystají výběr z tvorby benátského raně barokního (a zároveň pozdně renesančního) skladatele a varhaníka Giovanni Gabrieliho. Jeho canzony zazní v úpravě amerického trumpetisty Rolfa Smedviga.

Klavíristky Katia a Marielle Labèque již pražskému publiku předvedly značnou část repertoáru pro dva klavíry včetně novinek. Tentokrát se vrací s Koncertem pro dva klavíry a orchestr č. 10, který Mozart napsal, aby si jej mohl zahrát se svou milovanou sestrou Nannerl. Zda se tak skutečně stalo, nevíme, později nicméně Mozart skladbu uvedl se svou žačkou Josephou Barbarou Auernhammerovou, o níž pronesl, že „hraje nádherně, ale chybí jí skutečná jemnost a libozvučná kvalita cantabile: příliš škube“.

V případě sester Labèque bude koncert v těch nejlepších rukou. Jejich skvělá souhra dá vyniknout Mozartově melodické invenci, eleganci a čistotě, a nadto uspokojí hudebním dialogem a virtuózním prolínáním se dvou koncertních křídel. A to věru není snadná disciplína.

„Problém klavírního dua spočívá podle nás v tom, že souhra na dva klavíry je natolik obtížná, že často vede k metrickému, mechanickému způsobu hry. Jestli něco opravdu z duše nesnášíme, tak je to metrické, školské, hranaté hraní. Celý život jsme hledaly rovnováhu v tom, abychom hudbu vnímaly ve vlnách, ne jako něco vertikálního. Chceme hrát horizontálně i za cenu toho, že občas nebudeme dokonale spolu, protože to vůbec není důležité. Zásadní je, aby mluvila každá hudební fráze. Celý život pracujeme na tom, abychom dosáhly alespoň určité svobody ve frázování a společném dýchání, abychom byly sehrané a nemusely si přitom dávat žádná znamení,“ vysvětlily umělkyně v rozhovoru pro časopis Harmonie.

Rudolfinum — Dvořákova síň

16. 1. 2025 čtvrtek 10:00
Generální zkouška
16. 1. 2025 čtvrtek 19:30
17. 1. 2025 pátek 19:30
18. 1. 2025 sobota 15:00

Jak koupíte vstupenky

Online nákup

Pro online nákup budete přesměrováni na web České filharmonie.

Osobně v pokladně Rudolfina

Informace nejen o volných místech podá zákaznický servis České filharmonie.

Rezervace míst stávajícím abonentům:
do 3. června 2024, 20.00
Prodej jednotlivých vstupenek na abonentní koncerty:
od 10. června 2024, 10.00
Prodej vstupenek na všechny veřejné generální zkoušky:
od 11. září 2024, 10.00

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod. 

Rezervace míst stávajícím abonentům:
do 3. června 2024, 20.00
Prodej jednotlivých vstupenek na abonentní koncerty:
od 10. června 2024, 10.00
Prodej vstupenek na všechny veřejné generální zkoušky:
od 11. září 2024, 10.00

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod.