Program
Giovanni Gabrieli (arr. Rolf Smedvig)
Canzon Duo Decimi Toni
Canzon Septimi Toni No. 2
Canzon VII
Canzon IX
Adriano Banchieri / arr. Rolf Smedvig
Concerto Primo „La Battaglia“
Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert pro dva klavíry a orchestr č. 10 Es dur, K 365
— Přestávka —
Franz Schubert
Symfonie č. 2 B dur, D 125
V našem kulturním prostředí se přinejmenším od 19. století vehementně pěstuje umění sborového zpěvu. Obdobnou společenskou roli i popularitu jako u nás sbory mají v jiných končinách žesťové soubory, například v anglofonním světě nebo v Japonsku, ale i leckde jinde. Zvuku kultivovaně rezonujících mosazných plechů dají posluchačům okusit Filharmonické žestě s uměleckým vedoucím Robertem Kozánkem. Chystají výběr z tvorby benátského raně barokního (a zároveň pozdně renesančního) skladatele a varhaníka Giovanni Gabrieliho. Jeho canzony zazní v úpravě amerického trumpetisty Rolfa Smedviga.
Klavíristky Katia a Marielle Labèque již pražskému publiku předvedly značnou část repertoáru pro dva klavíry včetně novinek. Tentokrát se vrací s Koncertem pro dva klavíry a orchestr č. 10, který Mozart napsal, aby si jej mohl zahrát se svou milovanou sestrou Nannerl. Zda se tak skutečně stalo, nevíme, později nicméně Mozart skladbu uvedl se svou žačkou Josephou Barbarou Auernhammerovou, o níž pronesl, že „hraje nádherně, ale chybí jí skutečná jemnost a libozvučná kvalita cantabile: příliš škube“.
V případě sester Labèque bude koncert v těch nejlepších rukou. Jejich skvělá souhra dá vyniknout Mozartově melodické invenci, eleganci a čistotě, a nadto uspokojí hudebním dialogem a virtuózním prolínáním se dvou koncertních křídel. A to věru není snadná disciplína.
„Problém klavírního dua spočívá podle nás v tom, že souhra na dva klavíry je natolik obtížná, že často vede k metrickému, mechanickému způsobu hry. Jestli něco opravdu z duše nesnášíme, tak je to metrické, školské, hranaté hraní. Celý život jsme hledaly rovnováhu v tom, abychom hudbu vnímaly ve vlnách, ne jako něco vertikálního. Chceme hrát horizontálně i za cenu toho, že občas nebudeme dokonale spolu, protože to vůbec není důležité. Zásadní je, aby mluvila každá hudební fráze. Celý život pracujeme na tom, abychom dosáhly alespoň určité svobody ve frázování a společném dýchání, abychom byly sehrané a nemusely si přitom dávat žádná znamení,“ vysvětlily umělkyně v rozhovoru pro časopis Harmonie.
Preludium
Česká filharmonie zve všechny držitele vstupenek na setkání před koncertem. Preludia vás připraví a navnadí na program – dirigenti, sólisté nebo hudebníci z orchestru, ale i muzikologové a hudební publicisté hovoří o skladatelích a skladbách, o souvislostech a zajímavostech. Součástí jsou hudební či hudebně obrazové ukázky.
Preludia nabízí Česká filharmonie bezplatně jako bonus ke svým abonentním koncertům. Konají se od 18.30 hodin v Sukově síni. Moderují Pavel Ryjáček a Petr Kadlec.