Program
Wynton Marsalis
Smyčcový kvartet č. 1 „At the Octoroon Balls”, 2. Mating Calls and Delta Rhythms, 3. Creole Contradanzas
Edward Elgar
Smyčcový kvartet e moll, op. 83, 1. Allegro moderato
Antonín Dvořák
Smyčcový kvartet č. 12 F dur, op. 96 „Americký“, 2. Lento
Antonín Dvořák
Serenáda E dur pro smyčcové nástroje, op. 22
Česká filharmonie a program rozvoje talentů
Česká filharmonie se řadí mezi orchestry, které kladou velký důraz na výchovu nové generace vynikajících hudebníků. Právě s tímto cílem vznikla v sezoně 2012/2013 Orchestrální akademie, jejíž členové mají možnost účastnit se zkoušek, koncertů, nahrávacích projektů a zahraničních zájezdů České filharmonie. Kromě toho hrají na edukativních a komorních koncertech a pod vedením předních hráčů orchestru sbírají cenné zkušenosti, které jsou pro jejich budoucí kariéru zásadní.
Od roku 2019 navíc Česká filharmonie spolupracuje s Royal Academy of Music v Londýně. Tento nový program je zaměřen na vzájemné obohacení a kulturní výměnu mezi členy Orchestrální akademie a studenty Královské hudební akademie. V rámci úvodního dvouletého pilotního programu přijelo osm studentů Royal Academy do Prahy a o rok později bylo osm členů Orchestrální akademie vysláno do Londýna, kde se účastnili individuálních lekcí, orchestrálních projektů a mistrovských kurzů s tamními pedagogy.
Dirigent Semjon Byčkov, dlouholetý spojenec obou institucí, popisuje tento projekt jako propojení hodnot učení se, zvědavosti a energie, které mají obě instituce společné. Jak uvedl: „Studenty Královské hudební akademie diriguji již déle než 15 let a je pro mě obrovskou radostí, že tento vztah nyní mohu sdílet s Českou filharmonií. Neustále mě překvapují hodnoty učení a nadšení, které sdílejí obě instituce a jejich studenti.“
Johathan Freeman-Attwood, rektor Královské hudební akademie, tento projekt také oceňuje a dodává: „Když naši talentovaní mladí hudebníci pracují po boku umělců České filharmonie, vzniká mezi nimi zvláštní hudební pouto. Vyhlídka na prohloubení tohoto spojení mezi našimi mladými hudebníky, Semjonem Byčkovem a Českou filharmonií je vzrušující a povzbudivá.“
Český týden v Carnegie Hall přinesl mimořádnou příležitost i pro členy a absolventy Národního studentského orchestru USA při Carnegie Hall, kteří se do spolupráce s Českou filharmonií zapojili s velkým nadšením. „Česká hudba je fenomén, který fascinuje hudebníky napříč světem. Spolupráce s českými filharmoniky na tomto repertoáru je pro naše mladé hudebníky jedinečnou zkušeností, která jim obohatí profesní cestu a zůstane jim v paměti po celý život,“ uvedl zástupce Carnegie Hall. Kromě cenných zkušeností přináší tato spolupráce také radost a hlubší spojení – hudba je univerzálním jazykem, který překračuje hranice a spojuje lidi různých kultur.
Program koncertu představuje díla skladatelů tří zemí a všechny tři jsou spojeny s osobností a působením Antonína Dvořáka. Od jeho první návštěvy Anglie roku 1884 se datuje jeho světová sláva, mnohokrát v britském království dirigoval a pro anglické objednavatele vytvořil Symfonii č. 7 d moll, kantátu Svatební košile, oratorium Svatá Ludmila či Requiem. Univerzita v Cambridgi udělila Dvořákovi čestný doktorát, byl jmenován čestným členem Filharmonické společnosti v Londýně. Ve Spojených státech působil v letech 1892–1896 jako ředitel Národní konzervatoře hudby v New Yorku, rovněž tamní Filharmonická společnost jej jmenovala svým čestným členem. V americkém prostředí a od svých žáků získal Dvořák řadu inspirací pro vlastní tvorbu. Jeho takzvané americké období pro něj znamenalo tvůrčí vrchol.