Vážení návštěvníci, velmi nás zasáhla zpráva o náhlém odchodu hudebníka Vojtěcha Havla. Naše myšlenky jsou nyní s jeho ženou Irenou.
Koncert manželů Havlových je zrušen, rádi bychom však Vojtěcha Havla připomněli náhradním programem, na němž momentálně pracujeme.
Děkujeme za pochopení.
Užijte si hudbu přímo ve výstavě Antony Gormley / Pavla Melková. Speciální událost ze série Art Sounds přivede v úterý 26. listopadu do Galerie Rudolfinum vzácné hosty – Irenu a Vojtěcha Havlovy. Koncert začíná v 17 hodin. Vstup je volný.
Manželé Havlovi a Antony Gormley
„Když jsme v devadesátých letech poprvé hráli v Londýně, dal nám náš přítel Jiří Plieštik, sochař a fotograf, kontakt na Antonyho. Vůbec jsme netušili, o koho jde, věděli jsme jen, že je také sochař. Pozvali jsme ho a on skutečně přišel, koncert se mu líbil a pozval nás druhý den do svého ateliéru. Vzali jsme s sebou i naše nástroje – violu da gamba a violoncello – a jen pro něj hráli. On si sedl na zem před nás a v reakci na naši hudbu kreslil obrázky.
Po pár letech jsme zase hráli v Londýně a Antony ve svém novém, daleko větším ateliéru zorganizoval koncert, kam pozval své přátele a my jsme hráli mezi jeho sochami. Stali se z nás přátelé a každé další setkání s ním je pro nás velkou radostí. Teď už víme, jak velká je Antony Gormley osobnost. Jeho pokora a hloubka, se kterou pracuje na svých dílech, je úžasná. Moc nás těší, že můžeme zahrát během jeho výstavy v Galerii Rudolfinum v Praze.“
– Irena a Vojtěch
O Ireně a Vojtěchu Havlových
Irena Havlová (narozena 26. 5. 1959, Rychnov nad Kněžnou) vystudovala Přírodovědeckou fakultu Univerzity Karlovy v Praze (1984) a již při škole se začala věnovat hudbě. Vojtěch Havel (narozen 19. 5. 1962, Praha) vystudoval Státní konzervatoř v Praze obory violoncello a klavír (1984). Hudbě se věnoval i nadále se svou manželkou Irenou a forma jejich spolupráce byla natolik těsná a harmonická, že se nadále dá hovořit již pouze o manželech Havlových jako o jednolitém uměleckém subjektu.
Díky skutečně mimořádné dávce univerzality, jejich vytříbenému projevu a originalitě jejich tvorby bývají Irena a Vojtěch Havlovi pro snadnější orientaci čas od času přiřazováni k některým rozmanitým hudebně stylovým proudům. Dlouhé meditační plochy jejich hudby inspirované východním myšlením i ona elektrizující forma komunikace umělců při živých vystoupeních má za následek to, že sama kritika neví kam přesně jejich tvorbu zařadit. Výrazový rozptyl používaných vyjadřovacích prostředků bývá totiž u manželů Havlových ve většině případů natolik rozmanitý, mnohotvárný a hlavně neustále se proměňující, že jakýkoliv pokus o alespoň rámcové slovní zachycení podstaty jejich muzikantského dialogu za konkrétní skutečností nutně pokulhává. Jejich hudba v sobě nese nádech poetičnosti a inspirace neevropskými kulturami je v ní velmi patrná. Ve svých kompozicích využívají rozmanitých hudebních nástrojů (violoncello, klavír, viola da gamba, zvony, tibetské mísy aj.). Manželé Havlovi berou svou uměleckou tvorbu jako poslání a svou hudbu jako dar, kterým předávají mírumilovné duchovní poselství.