Program
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Sonata pro violoncello a klavír v D-Dur, op. 102 Nr. 2 (1815)
Allegro con brio
Adagio con molto sentimento d’affetto
Allegro – Allegro fugato
Robert Schumann
Tři romance pro violoncello a klavír, op. 94 (1849),
Non veloce semplice,
Intimo
Non veloce
Robert Schumann
Adagio & Allegro pro violoncello a klavír, op. 70
Přestávka
Richard Strauss
Sonate für Violoncello und Klavier in F-Dur, op 6 (1881-1883)
Allegro con brio
Andante ma non troppo
Finale. Allegro vivo
Zažijte večer komorní hudby, který spojuje Beethovenův génius, Schumannovu vášeň a mladistvou brilanci Richarda Strausse. Fascinující dialog mezi skladateli napříč obdobími, kteří hovoří společným jazykem emocí.
Beethovenova sonáta, složená v době otřesů a osobních výzev (byl již neslyšící), odhaluje jeho pozdní stylistický smysl: fascinující směs intelektuální důslednosti a hlubokého emocionálního vyjádření.
Hudba Roberta Schumanna vás přenese do vrcholné éry romantismu. Jeho Tři romance pro violoncello a klavír, původně složená pro hoboj a klavír, demonstrují Schumannův talent pro vkládání poetických nálad do hudební formy. Tyto jemné, zvučné básně vyprávějí o hledání lásky, touhy a vnitřního klidu. Bezprostředně poté následuje Schumannovo Adagio & Allegro, které odráží skladatelovy kontrastní duševní stavy – od lyrické krásy až po temperamentní virtuozitu.
Vrcholem večera je sonáta Richarda Strausse. Toto rané mistrovské dílo, komponované na počátku jeho dvacátých let, již odhaluje charakteristické rysy jeho pozdější tvorby: bujné melodie, bohaté harmonie a působivé mistrovství formy.
Vesselin Stanev se narodil ve Varně (Bulharsko). Ve věku 10 let začal se studiem v tamní hudební škole. V roce 1981 přešel na Hudební akademii v Sofii. Od roku 1983 studoval u Dimitria Bash- kirova na Čajkovského konzervatoři v Moskvě, kde v roce 1988 získal diplom sólisty. Potom odešel do Paříže k Alexisovi Weisbergovi; v letech 1992–1995 absolvoval ročník pro pokročilé na konzervatoři National Supérieur de Musique. V Petrovi Feuchtwangerovi (Londýn) našel poradce, který mu předal cenné impulzy.
V krátké době získal Vesselin Stanev vynikající pověst jako hudební umělec. Vyznamenání v soutěži Čajkovského v Moskvě a při Concours Marguerite Long – Jacques Thibaud jsou toho dokladem.
Životní dráha dovedla Vesselina Staneva do velkých koncertních domů Evropy, jako jsou Wigmore Hall Londýn, Alte Oper Frankfurt, Philharmonie Berlín, Gewandhaus Lipsko a Salle Gaveau v Paříži, dále také do severských zemí, do jižní Evropy, Ruska a Japonska. S úspěchem také spolupracoval s dirigenty, jako jsou Paul Daniel, Alexander Lazarev, Hubert Soudant, David Zinman a další. Jako komorní hudebník vystupuje také pravidelně v duetu s houslistkou Ekaterinou Frolovou a flétnistkou Evou Oertle.
Pro bulharskou společnost Label Gega New nahrál šest kompaktních disků s díly Schumanna, Brahmse, Lista, Chopina a Rachmaninova. Jeho první CD pro Sony Classical obsahuje dřívější díla od Alexandra Skrjabina. U Label RCA následovaly dva projekty s hudbou Franze Lista: 2010 «Etudes d‘exécution transcen- dante» a 2014 program pod titulem «Musik und Mythos».
Violoncellista Zoltán Despond se narodil v roce 1992 a studoval u Pierra-Bernarda Sudana ve Fribourgu, Marca Jaermanna v Lausanne a Thomase Grossenbachera na Univerzitě umění v Curychu, kde v roce 2018 absolvoval magisterský obor sólové hry. Od Enrica Dindo na violoncellové akademii v Pavii získal cenné rady a navštěvoval také mistrovské kurzy u takových pedagogů, jako jsou Antonio Meneses, Christophe Coin a Giovanni Sollima. Koncertuje po celé Evropě a rád spolupracuje s hudebníky, jako jsou Ilya Gringolts, Silvia Simionescu,
Marko Milenković a Anahit Kurtikyan, a take spolupracuje s Vesselinem Stanevem, Annou Bertognou a Richardem Octaviano Kogimou.
Pravidelně také vystupuje jako adjunkt s Lucernským symfonickým orchestrem. Zoltán Despond je držitelem Zubaloffovy ceny a laureátem fondu Pierre et Renée Glasson a Nadace Friedla Walda.
Koncert pořádá organizace Les Concerts du Lac.