„Hudba rozšiřuje vaši imaginaci. A dává vám možnost vyjádřit to, co slovy nelze. Obvykle tomu říkáme emoce.“ – Sheku Kanneh-Mason
Britský violoncellista s africkými a karibskými kořeny Sheku Kanneh-Mason je ve svých čtyřiadvaceti letech hudební celebritou. A to nejen proto, že hrál na královské svatbě Meghan Markle a prince Harryho. „Nejdříve jsem byl osloven, zda bych nechtěl během obřadu vystoupit. Odpověděl jsem, že samozřejmě ano. A pak zazvonil telefon – ‚Ahoj, tady je Meghan. Chystáme svatbu a byla bych ráda, kdybys nám na ní zahrál.‘ Byl jsem úplně u vytržení,“ vzpomíná na moment, který v přímém přenosu sledovalo asi 30 milionů lidí po celém světě.
Důvodů, proč Kanneh-Masona zná širší než výhradně klasickohudební publikum, je však více. V roce 2016 se stal vítězem BBC Young Musicians, rok předtím se svými sourozenci vyhrál televizní soutěž Británie má talent. Jeho album Inspirace z roku 2018 se stalo nejprodávanějším debutem roku. Deska obsahuje i Šostakovičův první koncert pro violoncello, s nímž pod taktovkou Semjona Byčkova nyní debutuje s Českou filharmonií.
Jeden z nejobtížnějších kusů violoncellové literatury, který Šostakovič napsal inspirován hrou Mstislava Rostropoviče, zařadil šéfdirigent České filharmonie mezi dvě klasicistní skladby, které v sobě rovněž nesou intenzivní hudební napětí. Haydnově symfonii č. 22 se přezdívá „Filosof“. Ač se toto jméno na dochovaném originálu partitury neobjevuje, přezdívka pochází již z období skladatelova života. Předpokládá se, že název je odvozen od dialogu mezi hornou a anglickým rohem v první větě, který tehdejším posluchačům společně se zamyšlenou atmosférou některých částí skladby připomínal filosofickou disputaci.
Ludwig van Beethoven se v době komponování své druhé symfonie potýkal se zdravotními problémy. Nejděsivější z nich: postupně ztrácel sluch. Lékaři, aniž by znali skutečnou příčinu obtíží, ordinovali různé terapie, které však nepomáhaly. Beethoven tou dobou dokonce uvažoval o dobrovolném ukončení života a jeho rozpoložení můžeme ve skladbě vycítit. Její hudba je místy až vzpurná. Ostatně, dobová kritika ji popsala takto: „Křiklavá obluda, zasažený, divoce se svíjející drak, který nemůže umřít a který zuřivě mlátí kolem sebe vztyčeným ohonem, ještě když krvácí z posledního.“
Preludium
Česká filharmonie zve všechny držitele vstupenek na setkání před koncertem. Preludia vás připraví a navnadí na program – dirigenti, sólisté nebo hudebníci z orchestru, ale i muzikologové a hudební publicisté hovoří o skladatelích a skladbách, o souvislostech a zajímavostech. Součástí jsou hudební či hudebně obrazové ukázky.
Preludia nabízí Česká filharmonie bezplatně jako bonus ke svým abonentním koncertům. Konají se od 18.30 hodin v Sukově síni. Moderuje Jindřich Bálek.